joi, 24 martie 2011

Fotocompozitia - neclaritatea de miscare in fotografie

In arta fotografica moderna neclaritatile optice si fotografiile cu subiectul in miscare au o pondere din ce in ce mai mare in compozitia fotografica. Imaginile realizate cu timpi lungi de expunere nu numai ca dizolva conturul formelor aflate in miscare dar introduc in compozitie un element specific fotografiei. Acesta este timpul, "timpul miscarii". Inevitabil, prin pierderea trasaturilor de contur, prin care recunoastem de fapt formele, acestea tind sa se dizolve in masa compozitiei.

Rezultatul este un mijloc de expresie specific fotografiei, ce a fost preluat si experimentat de avangarda fotografiei. Mai apoi, in deconstructia postmoderna, Michael Wesely (artist ce traieste in Berlin / nascut in 1963 la Munchen), un bun exemplu subiectului nostru, a preluat tema neclaritatii de miscare in fotografie (prin diferite mijloace tehnice) si a generat intr-un context contemporan un mijloc plastic remarcabil.
 
Fotografiile cu timp lung de expunere sau cu neclaritate optica nu sunt de data recenta. Conceptul tehnic si artistic are aceeasi varsta cu insasi fotografia (generata de sensibilitatea scazuta a materialelor de laborator). In prezent, timpi de expunere variaza extrem de mult, de la 1/8000 sec. la expuneri de ore sau chiar de luni de zile. Secretul unei fotografii reusite cu expunere lunga este un trepied solid si un aparat fotografic care sa permita expunerea lunga. La aparatele digitale expunerea de lunga durata (peste 30 sec.) se realizeaza cu modul "B" (bulb).
urmatoarele:
- se pot realiza de exemplu din miscarea trenului, cu aparatul fotografic proptit pe marginea ferestrei vagonului, sau din mana, dintr-un alt mijloc de locomotie, de exemplu, din autoturism.
- efecte deosebite se obtin dimineata devreme sau seara, la crepuscul, atunci cand ziua se intalneste cu noaptea sau invers.
- din punct de vedere tehnic, efectul de miscare tine cont atat de viteza de deplasare a fotografului, cat si de cantitatea de lumina ce impresioneaza pelicula / suprafata fotosensibila.
- efecte grafice sunt deosebite, dar acest gen de fotografie necesita multe cadre si rabdare,
- realizate din miscarea autovehiculelor, dara sau darele de lumina pot aduce un surplus de noutate unui peisaj urban sau nu numai, poate anost fara aceste cautate efecte.
- in imaginea fotografica trebuie sau ar trebui sa existe cel putin un plan sau o zona unde sa existe o claritate optica. Punct de referinta in compozitie fotografica, liniile din cadru se vor alinia fata de acel punct de claritate. Face parte din insusi mecanismul prin care intelegem / recunoastem imaginile. Dar exista si exceptii.

Poezia formelor si liniilor abia deslusite
Fotografia cu neclaritate de miscare totala se refera nu atat la asemanarile vizuale pe care fotografia le poate avea cu desenul in acuarela (culori de apa) sau cu aerograful (culori acrilice), cat la metafora formei. Se refera, atat cat poate permite analogia, la "pata plastica", se refera la limbajul specific al fotografiei. Se refera in ultima instanta, la cantitatea si calitatea luminii.